یک گروه دوستانه  از بچه‌های تحصیل‌کرده، در تابستان ۱۳۹۳ دور هم جمع شدند و به فکر افتادند تا یک مشکل بزرگ را درکلان‌شهر تهران حل کنند و از این راه، برای خودشان و اطرافیان‌شان درآمد کسب کنند. آن‌ها یک سرویس خودروی آن‌لاین راه انداختند که رفت و آمد در پایتخت را آسان‌ می‌کرد، هزینه‌اش نسبت به بقیه‌ی رقبا کمتر بود و امکان نظارت مشتری روی رفتار راننده بیشتر بود. اسنپ که در اوایل کارش «تاکسی‌یاب» خوانده می‌شد،‌ اولین شرکتی بود که به فکر راه‌اندازی چنین سیستمی در تهران افتاد، اما این روزها تنها ارائه‌دهنده‌ی این خدمات در پایتخت نیست. «تپ‌سی» هم مدتی بعد از اسنپ وارد این کارزار شد و به رقابت با اسنپ پرداخت. این روزها و با رونق گرفتن این بازار، شرکت‌های دیگری هم دارند وارد این کسب و کار می‌شوند. در این گزارش سراغ اسنپ رفته‌ایم تا ببینیم چگونه توانست به پدیده‌ی دنیای مجازی و واقعی در سال ۹۵ تبدیل ‌شود.

اسنپ

یک: ایده‌ی تاکسی مجازی از کجا آمد؟

ایده‌ی اولیه‌ی پیدا کردن تاکسی مطمئن با استفاده از اپلیکیشن موبایل چند سال پیش در  دنیا عملی شد. این اپلیکیشن‌ در چند کشور هم بازخوردهای مناسبی داشت، اما در شرایط خاص کشور ما امکان فعالیت این اپلیکیشن جهانی نبود. در نتیجه گروهی به فکر افتادند که ایده‌ای مشابه اپلیکیشن «اوبر» را، در ایران پیاده کنند. میلاد اسلامیزاد، مدیر محتوای اسنپ می‌گوید: «ما کارمان را در تابستان ۱۳۹۳ با تحقیق درباره‌ی بازار شروع کردیم. در پاییز بود که اولین نسخه‌ی اپلیکیشن‌مان را به صورت آزمایشی منتشر کردیم و در اختیار کاربران قرار دادیم. حدودا یک سال بعد در اردیبهشت ۱۳۹۴ بود که اسم اپلیکیشن‌ را از تاکسی‌یاب به «اسنپ» تغییر دادیم تا در آینده‌ی نزدیک بتوانیم فعالیت‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزاری‌مان را گسترش بدهیم. هدف‌مان در اول کار تنها پیدا کردن تاکسی بود، اما با گسترده‌تر شدن ایده‌ها نام‌مان را تغییر دادیم تا بعدها بتوانیم گستره‌ی کارمان را هم افزایش بدهیم و به بازارهای دیگری وارد شویم. اسنپ بعد از دو سال توانسته است ۰۶هزار راننده و دو میلیون مسافر را جذب کند».

دو: مشکلات اپ ایرانی تاکسی‌ مجازید

جلب اعتماد و راهنمایی کاربران به استفاده از این سرویس دو چالش اولیه‌ی تیم اسنپ بودند: «کاربر ایرانی هم اساسا سخت‌پسند است و جلب  کردن اعتمادش هم کمی سخت‌تر از دیگر کشورهاست. سرعت پایین اینترنت هم از مشکلات دیگر ما بود که البته الان بهتر شده است.» اولین مشکل هم، دسترسی کم کاربران و نبود مشتری کافی و در درجه‌ی دوم میزان دریافتی تاکسی‌داران بود که تیم تحقیقاتی اسنپ توانستند آن را برطرف کنند. به‌جز این‌ها، پیدا کردن مشتری تازه و کسی که حاضر شود اپلیکیشن اسنپ را روی تلفن همراهش نصب کند،‌مشکل دیگری بود که با تبلیغ در دنیای مجازی و در نظر گرفتن یک سری مشوق (مانند قرعه‌کشی و… ) آن را هم حل کردند.

جلب اعتماد و راهنمایی کاربران به استفاده از این سرویس دو چالش اولیه‌ی تیم اسنپ بودند

سه: محاسبه‌ی هزینه‌ها با پیتزا و قهوه!

ایده‌ی تاکسی گرفتن مجازی در ایران را یک گروه جوان راه اداخته‌اند. اعضای این گروه با نسل قبلشان خیلی فرق دارند. مثلا وقتی بحث درباره‌ی هزینه‌ی اولیه‌ی تولید  اپلیکیشن یا میزان سرمایه‌گذاری اولیه  باشد، مثل بسیاری از شرکت‌ها از عدد و رقم‌های مربوط به سرمایه‌ی اولیه و نیروی انسانی و تولید و سود و زیان صحبت نمی‌کنند، ولی یکی از آن‌ها می‌گوید: «مثل بیشتر نرم‌افزارها، در فرایند توسعه‌ی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، قهوه و پیتزا نوعی معیار به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که در طی تولید  ۶۵ نسخه از اپلیکیشن موبایلی ما، ۳۹۸۰ لیوان قهوه و  ۱۷۳۶ برش پیتزا خورده شده است

چهار: چطور راهمان را باز کردیم؟

اپلیکیشن تازه‌کار مثل یک دستگاه تازه است. خیلی‌ها فقط به این دلیل که راه کار کردن با آن‌ها را بلد نیستند، از آن استفاده نمی‌کنند. در نتیجه یکی از مراحلی که در کنار بازاریابی باید جدی گرفته شود،‌ آموزش به کاربران است. کسی که نتواند با اپلیکیشن کار کند، حتی سوار تاکسی‌ رایگان هم نمی‌شود؛«کاربر به شیوه‌ی سنتی عادت داشت اما این ‌شیوه‌ی تاکسی پیدا کردن جدید بود و کارکردن با آن به آموزش و البته صبر و حوصله‌ی کاربر نیاز داشت. با کمی زمان گذاشتن این مشکل حل شد و این روزها این شیوه‌ی تاکسی گرفتن مجازی بین مردم رایج شده و اسنپ در تلاش است به جز تهران،‌سراغ شهرهای دیگر هم برود. وقتی یک محصول تازه راه افتاده باشد، آدم‌های کنجکاو زیادی را به خودش جذب می‌کند. تعداد افراد ایرادگیر هم کم نیست. در عین حال محصول هنوز مشکلاتی دارد که باید آن را برطرف کرد. در چنین مواقعی داشتن یک شبکه‌ی ارتباطی با مشتریان به درد می‌خورد. این شبکه را اسنپ راه انداخته و سعی می‌کند از هر راهی که بتواند، خودش را به مشتری برساند.»

پنج: تاکسی‌یاب چگونه اسنپ شد؟

اسنپ در طول دو سالی که از فعالیتش می‌گذرد، تغییرات زیادی داشته است. در آغاز کار، بیشتر فعالیت‌های کاربران و دریافت هزینه از طریق پیامک انجام می‌شد، اما این‌روزها همه‌ی مراحل، از درخواست سفر تا پرداخت هزینه، از طریق اینترنت و با استفاده از اپلیکیشن اسنپ انجام می‌شود. راننده‌های این شرکت موظف به استفاده از سیستم مسیریابی هستند که روی تلفن همراه‌شان نصب شده است و از این طریق، بهترین مسیر را با کمترین ترافیک طی می‌کنند. مسافر هم می‌تواند در انتهای سفر بنا برکیفیت خدمات به راننده‌اش امتیاز دهد و انتقاداتش را بیان کند. علاوه بر این امکان مشخص کردن دو مقصد در یک سفر،‌ اطلاع وضعیت مسافر به یکی از افراد خانواده یا دوستان، دنبال کردن مسیر راننده پیش از رسیدن به مبدأ و… هم وجود دارد.
blog-taxi-1024x681

مدیرعامل اسنپ از ویژگی‌های این کسب‌وکارجدید می‌گوید

نگرانی کسب‌وکارهای سنتی اشتباه است

شهرام شاهکار مدیر عامل فعلی مجموعه‌ی اسنپ است. او مدرک کارشناسی ارشدش در رشته‌ی MBA را از دانشگاه بریتیش‌کلمبیای کانادا گرفته و در طول یک دهه فعالیت در اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه، در زمینه‌ی مدیریت و توسعه‌ی کسب و کار، تجربه کسب کرده است. گفت‌وگوی کوتاهی با او داشته‌ایم تا با تجربه‌ی راه‌اندازی این کسب و کار جدید در ایران بیشتر آشنا شویم.

 کمی از ماجرای اسنپ برایمان بگویید، این‌که چنین ایده‌ای از کجا و چه زمانی شکل گرفت؟

حمل و نقل به وسیله‌ی موبایل چندین سال است که در گوشه و کنار دنیا رواج پیدا کرده است. با توجه به مزیت‌های این مدل کسب و کار در اقتصاد و جامعه، تصمیم گرفتیم آن را بومی‌سازی کنیم.

خرید آن‌لاین هنوز در سطح دنیا درصد بسیار پایینی از کل خریدهای مردم را به خود اختصاص داده  است

 بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اسنپ چه کسانی بودند؟

تیم در سال ۹۳ با ۱۰ – ۱۵ نفر عضو شروع شد و امروز می‌بینیم که بیش از ۱۵۰ نفر -که روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود- در مجموعه‌ی اسنپ مشغول به فعالیت هستند. خوشبختانه از ابتدای کار حمایت‌های خوبی از ما شد و در حال حاضر هم MTN ایرانسل یکی از سرمایه‌گذاران اصلی این مجموعه است.

تغییرات چطور اتفاق افتاد؟

از ابتدا هدف این بود که کاربر را از سیستم‌های سنتی به سمت سیستم نوین سوق دهیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترس‌پذیرتر شدن فناوری‌های نوین، لازم بود که ساز و کاری فراهم شود تا کاربر بدون نیاز به تماس گرفتن با راننده، خودروی درخواستی‌اش را دریافت کند. با روند فعلی اسنپ، شما برای رفتن از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B هیچ نیازی به تماس با راننده ندارید و تمامی مراحل کار تنها از طریق اپلیکیشن انجام می‌شود.

در حال حاضر با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

همان‌طور که گفتم، کسب و کارهای نوین همیشه باعث نگرانی کسب و کارهای سنتی می‌شود. در حالی که این نگاه اشتباه است. به طور مثال خرید آن‌لاین هنوز در سطح دنیا درصد بسیار پایینی از کل خریدهای مردم را به خود اختصاص داده  است و در عمل ما می‌بینیم که هر کدام از کسب و کارها، مشتریان و کاربران مختص به خود را دارند. ما در تلاشیم تا به مرور زمان این موضوع را به همه ثابت کنیم و از ظرفیت‌های خودمان، برای پیشرفت همان کسب‌و‌کارهای سنتی استفاده کنیم.

کسب و کارهای نوین همیشه باعث نگرانی کسب و کارهای سنتی می‌شود

  مشتری‌ها و راننده‌ها چطور مجاب شدند تا با اسنپ همراه شوند؟

ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که هم برای مسافر و هم راننده، سفرها مقرون به صرفه باشد. از سویی مسافر باید حس کند با توجه به امکانات و امنیتی که اسنپ برایش تامین کرده، سفر خوبی را تجربه می‌کند؛ از طرف دیگر راننده هم می‌تواند در هر ساعتی که برایش مناسب است، به کسب درآمد بپردازد. علاوه بر این‌که مقصد هر مسافری، مبدا مسافر بعدی است و عملا هیچ راننده‌ای مسیری را با خودروی خالی طی نخواهد کرد.

  در آینده‌ی نزدیک باید منتظر چه اتفاقاتی در اسنپ باشیم؟

ما نمی‌خواهیم فقط در تهران بمانیم. در حال حاضر اسنپ در شهر کرج هم شروع به فعالیت کرده است. از سوی دیگر خدمات به زودی پیشرفت بسیار زیادی خواهد داشت که اجازه دهید پس از اعلام رسمی در این رابطه صحبت کنیم.

دیدگاه های وب سایت

  1. شهاب
    پاسخ دادن

    ایده که خوب بوده برای تهران. ولی به هر حال حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مالی زیادی هم شده هم از داخل و هم از آلمان که البته برندهای ایرانی وقتی بزرگ می‌شن سعی می‌کنن اونا رو مخفی کنن و کل موفقیت رو به خودش مرتبط کنن :)

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.