سولماز گرئی|  تصور کنید در میان همهمه‌ی انبوهی از تماشاچیان، بین نور شدید و موسیقی بلند، یک صف‎ از خودروهای مسابقه‎ای متعلق به عصر فضا، در یک دایره به این‌طرف و آن‌طرف می‎روند و گاهی حتی به هم تنه می‎زنند تا برنده شوند؛ بدون حضور هیچ انسانی، این ‌همه تشویق و همهمه برای هیچ‌کس. در واقع کسی در این خودروها حضور ندارد که تحت تأثیر هیجان شما به‌عنوان هوادار قرار بگیرد. صحبت از «روبوریس» (Roborace) است. در ادامه با پروفسورها همراه شوید.

به‎زودی مسابقات قهرمانی خودروهای تمام خودکار و تمام الکتریکی چراغ سبز را از مسئولان دریافت می‎کنند. به‌این‌ترتیب شاهد آغاز عصر جدیدی در مسابقات اتومبیلرانی خواهیم بود. اما، آیا سیستم‌های رانندگی خودکار واقعا جایگزین راننده‎های مسابقه‌ای می‎شوند؟ برای پیدا کردن پاسخ بد نیست سری به پشت‌صحنه‌ی نمایش این انقلاب جدید بزنیم.
تولید خودروهای خودکار شاید یکی از هیجان‎انگیزترین و جذاب‎ترین برنامه‎هایی است که ‎اکنون، در دستور کار بسیاری از تولیدکنندگان خودرو قرار دارد. در حال حاضر، امکان خرید بیشتر خودروها با ویژگی‎های خودکار متعددی وجود دارد. بعضی از این خودروها حتی به ما اجازه می‌دهند که دستانمان را برای مدت‌زمان قابل‌توجهی از روی فرمان برداریم و با خیال راحت از منظره‎های اطراف لذت ببریم. با این اوصاف، چیزی تا رسیدن به تجربه‌ی یک سواری تمام خودکار و مستقل از راننده باقی نمانده است.
علاوه‎براین، به‎زودی شاهد رقابت بین این خودروها خواهیم بود و خودروهای خودکار هم سهم خود را از مسابقات اتومبیلرانی خواهند گرفت. از این ‌پس، طرفداران این خودروها می‎توانند به تماشای رقابت این ربات‎های چهارچرخ بپردازند. این مسابقات تا پیش از به پایان رسیدن سال میلادی جاری برگزار می‎شوند.
روبوریس، سری جدیدی از مسابقات خودروهای تمام خودکار است. طبق گزارش‎ها، در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ مسابقات فرمول E، شاهد برگزاری روبوریس هم خواهیم بود. به‌این‌ترتیب، روبوریس در همین ماه (اکتبر) برای نخستین بار برپا می‎شود. این سری از مسابقات در همان پیست مسابقات فرمول E (خودروهای برقی)، برگزار می‎شود. در این مسابقات ۱۰ تیم و هر تیم با دو خودرو شرکت می‎کنند.

این مسابقات استعدادهای دنیای هوش مصنوعی (AI) و همچنین مهندسی و توسعه‌ی نرم‎افزار را به نمایش می‎گذارند

به گفته‌ی تیم بازاریابی روبوریس، این مسابقات استعدادهای دنیای هوش مصنوعی (AI) و همچنین مهندسی و توسعه‌ی نرم‎افزار را به نمایش می‎گذارند. همچنین، طرفداران این شاخه‎ها را در سراسر جهان سرگرم خواهند کرد.
سوال این است که این رویای علمی-تخیلی تا چه حد می‎تواند تبدیل به‌واقع شود؟ فعلا، جزئیات کامل از چالش‎ها و آرایش مسابقات یک راز است. اما «آئودی» پیش‎تر نشان داده است می‎تواند با مدل «RS7» خود، در یک پیست از پیش تعیین‌شده، با سرعت باد حرکت کند و نیازی هم به دخالت راننده نداشته باشد. خودروی مفهومی خودکار RS7  آئودی با ویژگیPiloted Driving  که کمپانی به خودروهای خودکار خود نسبت می‎دهد، به جمع خودروهای خودکاری مانند «M235i» از «ب‎ام‎و» و ربات موتورسوار «موتوبوت» (MotoBot) از «یاماها» (Yamaha) می‎پیوندد. خودروی M235i ب‌ام‌و، قابلیت کنترل فرمان را چه در شرایط معمولی و چه در شرایط خاص مانند ترمز دستی کشیدن در یک پیست مسابقه، با دقتی بالا دارد. ربات موتورسوار موتوبوت هم در طول یک آزمایش، به‌سرعت ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت رسیده است. با ‌وجود این، مسابقات قهرمانی تمام خودکار هنوز هم کمی دور از ذهن به نظر می‎رسند. مسئولان روبوریس اعلام کرده‎اند که ۱۰ تیم آماده‌ی رقابت در مسابقات هستند. همین‎طور، رقابت‌ها در برخی از معروف‌ترین نقاط جهان در اواخر سال جاری برگزار می‎شوند. اطلاعات بیشتر این‌که هر تیم دارای خودروی کاملا مشابه با تیم‎های دیگر با سخت‎افزار استاندارد است ولی آن‎ها با الگوریتم‎های زمان‎بندی و فناوری هوش مصنوعی، خودروی خود را از دیگر خودرو‎ها متمایز می‎کنند. در نهایت همین بخش است که در طول مسابقه به خودروها کمک می‎کند و به آن‎ها مزیت رقابتی می‎دهد.

روبوریس

ارزش تجاری

«جاستین کوک» (Justin Cooke)، مدیر ارشد بازاریابی روبوریس می‎گوید که هدف از برگزاری آن، پشتیبانی از کسب‌وکار هوش مصنوعی است. این مسابقات دستاوردهای کنونی هوش مصنوعی را ارج می‎نهند و به مردم نشان می‎دهند که این دستاوردها می‎توانند تا چه اندازه امن و سرگرم‎کننده باشند. درعین‌حال، به‌سرعت بخشیدن به استفاده از این‌ دست فناوری‎ها در خودروهای جاده‎ای کمک می‌کند. هوش مصنوعی انقلابی در نحوه‌ی حمل‌ونقل و سرعت آن ایجاد می‎کند. همچنین میزان تصادفات را کاهش می‎دهد و به پاکیزگی محیط‌زیست کمک می‎کند. در‌واقع هدف از این مسابقات دستیابی به چیزی ورای مسابقات اتومبیلرانی معمولی است.
کوک همین‎طور توضیح می‎دهد که برخلاف تصور عمومی و تبلیغات رسانه‎ای، روبوریس حامی فرمول E نیست، بلکه از آن‎ها پیست کرایه می‎کند. به‌این‌ترتیب آن‎ها هم می‎توانند از موقعیت مناسب پیست‎های درون‌شهری فرمول E بهره‎مند شوند. آن‎ها می‎توانند همزمان با برگزاری مسابقات فرمول E، در لندن، برلین، پکن، پاریس و شهرهای دیگر مسابقه بدهند و هزینه‌ی کمتری پرداخت کنند، درصورتی‌که اگر به‌تنهایی اقدام به برگزاری مسابقات ‎کنند، باید هزینه‎های بسیار بیشتری را متحمل شوند.
کاملا روشن است که مخاطبان روبوریس با مخاطبان معمولی فرمول وان فرق می‎کنند. درهرصورت، در این مسابقات از حضور تمام گروه‌های سنی دعوت می‎شود. شکی نیست که کسانی که به بوی نفت اکتان بالا و لاستیک سوخته عادت ندارند هم، می‎توانند از این مسابقات لذت ببرند. جاستین کوک، تمام سعی خود را کرده‎ تا نهایت خلاقیت در این مسابقات دیده شود. به عقیده‌ی آن‎ها، مسابقات اتومبیلرانی می‎تواند تا حد زیادی تنها برای تماشاچیانی که در پیست حضور دارند و از نزدیک شاهد مسابقات هستند، لذت‎بخش باشد. ولی آن‎ها به فکر تماشاچیان از طریق تلویزیون یا اینترنت هم بوده‎اند و این امکان را فراهم آورده‌اند که آن‎ها هم با شرکت در یک چالش برنامه‎نویسی، با مسابقات احساس نزدیکی کنند. در جریان مسابقات هر شرکت‎کننده، در‌نقش یازدهمین خودرو روی شبکه است و می‎تواند مهارت برنامه‎نویسی و کرک الگوریتم خود را با استفاده از لپ‎تاپ یا تبلت بیازماید. حذف راننده از یک خودروی مسابقه‎ای، به معنی از دست دادن مزیت ستاره‎های جذاب و شخصیت‎های معروف در مسابقات سنتی اتومبیل‌رانی است. در مقابل این حقیقت، کوک معتقد است که حذف راننده می‎تواند به ایجاد شانس برابر برای همه‌ی تیم‎ها بینجامد. هواداران هم بیشتر به تیم‎ها و شرکت‎های فناوری حامی هر خودرو متعهد می‎شوند.

روبوریس

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.