تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی تکنولوژی، اپ پیام‌رسانی از آن خودشان دارند. «اپل» «مسیجز» (Messages) را در اختیار کاربرانش می‌گذارد، «مایکروسافت» «اسکایپ» را دارد و «فیس‌بوک» صاحب «واتس‌اپ» و «مسنجر» است. این‌ها اپ‌های پیام‌رسانی هستند که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند و امکان چت و گفت‌وگوی آن‌لاین با دوستان‌مان را فراهم می‌کنند. اما این اپ‌های کوچک به سرعت در حال دگرگونی‌اند و در حال تبدیل شدن به ابزارهای ارتباطی قدرتمندی هستند که کارشان فقط رد و بدل کردن پیغام‌های افراد نیست. بنابراین جای شگفتی نیست که گوگل هم بخواهد اپ پیام‌رسانی خودش را داشته باشد. نام این اپ پیام‌رسان «الو» (Allo)، با تلفظی شبیه به «Aloe» یا «الوئی» است (هرچند بعید است در ایران با این تلفظ شناخته شود)  . مهم‌ترین تفاوت این پیام‌رسان با پیام‌رسان‌های دیگر در این است که گوگل پشت آن ایستاده است. همراه پروفسورها باشید.

پیام‌رسان الو در کنفرانس «I/O» اخیر گوگل معرفی شد و به تازگی نسخه‌ی عمومی آن در دسترس کاربران قرار گرفته است. این اپ برای آی‌اواس و اندروید ارائه شده است و در همین آغاز به نظر می‌رسد کمی هوشمندتر از اپ‌های پیام‌رسان دیگر باشد، آن هم به خاطر بهره‌گیری الو از فناوری هوش مصنوعی که هم‌اکنون در سرویس‌های دیگر گوگل هم تنیده شده است. گوگل پیش از این اپ‌های پیام‌رسانی از قبیل «هنگ‌آوت» و «گوگل مسنجر» را ارائه کرده است، اما الو چندین پله جلوتر از این سرویس‌ها و پلت‌فرم‌ها می‌ایستد.

هوش مصنوعی

هنگامی که از طریق الو  با دوستان و اعضای خانواده گفت‌وگو می‌کنید، این اپ به صورت خودکار محتوای گفت‌وگوی شما را تحلیل می‌کند و متناسب با موضوع گفت‌وگو، پیشنهادهایی برای پاسخ به طرف مقابل ارائه می‌کند. به این ترتیب گاهی اوقات دیگر نیاز نیست تمام پیام مورد نظرتان را خودتان تایپ کنید و کافی است یکی از پیشنهادهای دستیار گوگلی‌تان را برای پاسخ به طرف مقابل انتخاب کنید (گوگل پیش از این سرویس مشابهی برای پاسخ سریع به ای‌میل‌های دریافتی را معرفی کرده بود).
الو همچنین می‌تواند عکس‌های دریافت‌شده را تحلیل کند و براساس چیزی که در این عکس‌ها می‌بیند، پاسخ‌های متناسبی را پیشنهاد بدهد. برای نمونه اگر کسی عکسی از جشن فارغ‌التحصیلی برای شما بفرستد، الو پاسخ‌هایی از قبیل «تبریک!» یا «عالی!» پیشنهاد می‌دهد (البته فعلا به زبان انگلیسی). می‌توانید هر کدام از این‌ها را که خواستید برای طرف مقابل بفرستید یا اگر ترجیح می‌دهید چیز دیگری بنویسید. اما از همه‌ی این‌ها گذشته، تفاوت اصلی الو در این است که این امکان را ایجاد می‌کند که با یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زندگی اینترنتی، یعنی موتور جست‌وجوی گوگل، تعامل داشته باشید.

با گوگل چت کنید

از طریق الو می‌توانید درست همان‌گونه که با دیگران چت می‌کنید، با موتور جست‌وجوی گوگل هم چت کنید. مثلا وقتی که با خواهرتان مشغول گفت‌وگو هستید و تولدش را به او تبریک می‌گویید، می‌توانید از ربات هوشمند گوگل بخواهید تصویر مناسبی برای تبریک تولد به خواهرتان پیدا کند یا این‌که هنگام بحث با دوست‌تان در مورد نمایشنامه‌ی معروف «آرتور میلر»، می‌توانید از ربات گوگل بخواهید خلاصه‌ای از زندگینامه و فهرست آثار او را نمایش دهد. یا وقتی مشغول گفت‌وگو با دوستی قدیمی هستید و می‌خواهید قرار شامی با او بگذارید، می‌توانید از ربات گوگل بخواهید رستوران مناسبی به شما پیشنهاد بدهد و حتی میزی در آن رستوران برایتان رزرو کند. به گفته‌ی «آمیت فولای» (Amit Fulay)، مدیر محصول گوگل، ربات هوشمند گوگل را می‌توان به گفت‌وگوهای گروهی اضافه کرد و این‌جاست که می‌تواند قدرت واقعی‌اش را به نمایش بگذارد.
ولی ایده‌ی بزرگ گوگل از این هم فراتر می‌رود. همان‌طور که «اریک کی» (Erik Kay)، مدیر بخش مهندسی گوگل، می‌گوید هدف و بینش اصلی گوگل این است که همه نوع اطلاعات آن‌لاین را هنگام گفت‌وگوهای اینترنتی به بهترین نحو ممکن در اختیار کاربران بگذارد. به جای آن‌که از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر بروید و در هر کدام فعالیت خاصی انجام بدهید، می‌توانید تمام این کارها را از طریق یک اپ و به کمک هوش مصنوعی گوگل انجام بدهید. دست‌کم فعلا گوگل چنین اهدافی را در سر می‌پروراند.

دستیار جست‌وجوی هوشمند

«چت‌بات»‌ها یا همان ربات‌های هوشمندی که می‌شود با آن‌ها چت کرد، به یکی از علاقه‌مندی‌های اصلی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی تبدیل شده است. مایکروسافت و فیس‌بوک از این ربات‌ها در اپ‌های پیام‌رسان‌شان بیشتر و بیشتر استفاده می‌کنند. استارت‌آپ‌های بی‌شماری، از «Slack» و «HipChat» گرفته تا «BoButler»، هم به دنبال این قافله راه افتاده‌اند. برخی مانند Slack، از این ربات‌های هوشمند برای تقویت ارتباط کاری بین کارکنان یک شرکت یا اداره استفاده می‌کنند. برخی هم مانند فیس‌بوک به سمت ارائه‌ی سرویس‌های پیام‌رسان مبتنی بر ربات پیش می‌روند و می‌خواهند این ربات‌ها را جایگزین اپلیکیشن‌ها کنند و سرویس‌هایی نظیر خرید اینترنتی، رزور بلیت هواپیما و خرید از رستوران را از طریق این ربات‌ها ارائه کنند.

گوگل هوم

گوگل به تازگی دستگاهی برای اتاق نشیمن معرفی کرده که از طریق آن می‌توانید با موتور جست‌وجوی گوگل «حرف بزنید»

در چین، کاربران از پیام‌رسان «وی‌چت» برای انجام هر کاری، از خرید بلیت سینما گرفته تا گرفتن وقت معاینه از پزشک، استفاده می‌کنند. شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی بر این باورند که دیر یا زود مردم آمریکا و کشورهای دیگر، به همین شیوه از سرویس‌های پیام‌رسان بهره خواهند گرفت.
گوگل هم با الو به همان مسیری می‌رود که فیس‌بوک در پیش گرفته است. گوگل می‌گوید با شرکت‌هایی مانند «اوپن‌تیبل» (OpenTable) وارد همکاری شده است تا بتواند از طریق دستیار هوشمند گوگل، هر زمان که لازم بود میز رستوران رزرو کند و به زودی شاهد افزایش دایره‌ی این نوع همکاری‌ها خواهیم بود. شاید به زودی بتوانید در گفت‌وگوهای گروهی، از طریق همان پنجره‌ی گفت‌وگو، بلیت سینما بخرید و برای رفتن به سینما تاکسی بگیرید. اما بلندپروازی‌های گوگل پایان ندارد.
ربات هوشمند گوگل در حال حاضر «دستیار گوگلی» یا «Google assistant» نامیده می‌شود. در چشم‌انداز وسیع‌تر گوگل، قرار نیست این دستیار برای همیشه در داخل الو بماند. گوگل گفته است اواخر امسال و مدتی بعد از ارائه‌ی عمومی الو، دستگاهی عرضه خواهد کرد که می‌توان آن را در اتاق نشیمن‌ گذاشت و از طریق آن با موتور جست‌وجوی گوگل «حرف زد». این دستگاه «گوگل هوم» یا «Google Home» نامیده می‌شود و تا حدودی شبیه به «اکو»ی آمازون خواهد بود. گوگل می‌گوید به کمک گوگل هوم، علاوه بر تعامل با جست‌وجوگر گوگل و سرویس‌های دیگر این شرکت، می‌توانید تمام دستگاه‌های هوشمند خانه‌تان را هم (از تلویزیون و سیستم صوتی گرفته تا حسگرهای دود و آتش) کنترل کنید.
به این ترتیب، این ربات هوشمند کوچک در پیام‌رسان الو، بخشی از روندی مهم در جهان تکنولوژی است؛ گرایش به این سمت که با سرویس‌های آن‌لاین و انواع ماشین‌ها و دستگاه‌ها حرف بزنیم، درست همان‌طور که با دوستان و اعضای خانواده حرف می‌زنیم. فرایندی که فقط به اکوی آمازون یا دستیار گوگلی (با ربات هوشمند گوگل می‌توانید حرف هم بزنید) محدود نمی‌شود، بلکه «سیری» اپل، «کورتانا»ی مایکروسافت و به زودی بسیاری دستگاه‌ها و سرویس‌های دیگر را هم در بر می‌گیرد.

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.