ناوگان فرسوده‌ی هواپیماهای آموزشی T-38 ایالات‌متحده، بازاری چندین میلیارد دلاری است که تمام هواپیماسازان جهان چشم طمع به آن دوخته‌اند. با رونمایی رسمی از تازه‌ترین محصول «بویینگ» و «ساب»، رقابت برترین برندهای هواپیماساز برای تصاحب این بازار، رنگ‌وبوی تندتری به خود گرفته است. با پروفسورها همراه شوید.

این هواپیما به طور اختصاصی برای آموزش پرواز با جنگنده‌های نسل پنجم مانند F-22 Raptor و F-35 Lightning II طراحی شده است. به گفته‌ی بویینگ، طراحی نه چندان گران و انعطاف‌پذیر این هواپیما به آن امکان می‌دهد تا به راحتی با فناوری‌های نوظهور تطبیق پیدا کند. این هواپیمای  تک‌موتوره مانند اغلب هواپیماهای آموزشی در نگاه نخست، شبیه به سگان تازی است و دو سکان عمودی در کنار زاویه‌ی بالای حمله، مانورپذیری بیشتری به آن بخشیده است. کابین پیشرفته و مجهز به آخرین دستاوردهای آموزش هوانوردی نظامی در کنار تجهیزات فوق پیشرفته‌ی آموزش از سطح زمین، آن را به گزینه‌ای مناسب برای جایگزینی ناوگان ۴۰۰ فروندی T-38 های فعلی تبدیل کرده است که نزدیک به ۵۰ سال در خدمت آموزش خلبانان ایالات‌متحده بوده‌اند.

اگر T-X بتواند دیگر رقبای قدرتمند خود را از میدان به در کند، می‌تواند صدها میلیارد دلار درآمد را برای سهام‌داران بویینگ و ساب تضمین کند، چرا که حداقل ۳۵۰ فروند از این هواپیما سفارش داده خواهد شد. در آن صورت، بویینگ می‌تواند بخشی از ضرر و زیان‌های طرح جنگنده‌‌ی F-35 و طرح بمب‌افکن استراتژیک دوربرد را که بازی را به ترتیب به «لاکهیدمارتین» و «نورثروپ‌گرومن» باخته بود، جبران کند.

مدیران بویینگ اعلام کرده‌اند که می‌توانند نخستین نمونه‌ی عملیاتی از این هواپیما را سال ۲۰۲۴ به نیروی هوایی ایالات‌متحده تحویل دهند. البته هنوز خیلی مانده است تا نتیجه‌ی این رقابت مشخص شود، به خصوص آن‌که رقبای دیگر هم با تمام نیرو به میدان آمده‌اند. لاکهیدمارتین با صنایع هوافضای کره‌ی جنوبی در حال همکاری است و نورثروپ‌گرومن هم همراه با  Alenia Aermacchi و Textron AirLand پروژه‌ی مشترکی را در دست اجرا دارند.
بیایید ویدئویی از این هواپیمای آموزشی را تماشا کنیم:

 

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.