شرکت خودروسازی «فراری» با رونمایی از «۴۸۸ Challenge»، نخستین خودروهای توربوشارژدار خود را برای سری چلنج معرفی کرد. خودروی جدید که براساس نمونه‌ی جاده‌ای «۴۸۸GTB» طراحی شده، قدرت بیشتر، نیروی زمین‌گرای بالاتر و مصرف سوخت بهینه‌تری دارد، ولی مهم‌ترین ویژگی‌اش،‌طراحی خشن و فوق‌العاده جذاب آن است.  «۴۸۸ چلنج» از موتور هشت‌سیلندر بازطراحی‌شده‌ای بهره می‌برد که به توربورشارژ مجهز شده است و می‌تواند ۶۶۱ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این موتور جدید نه‌تنها قدرت بیشتر و مصرف کمتری نسبت به موتور قبلی دارد، بلکه با استفاده از کلاچ دوتایی و جعبه‌دنده‌ی جدید می‌تواند «در پیچ‌های تند تا ۶/۱۱ درصد سریع‌تر شتاب بگیرد.» جمله‌ی قبل که فراری با افتخار از آن یاد می‌کند، هرچند بیان عجیبی است، اما به آن معنی است که سیستم انتقال‌قدرت جدید در دور موتور پایین‌تر، توان بیشتری تولید می‌کند و سریع‌تر از مدل تنفس طبیعی نصب‌شده در خودروی جاده‌ای به دور موتورهای بالاتر می‌رسد. این خودرو، همچنین ۲۸ کیلوگرم سبک‌تر از مدل جاده‌ای است تا به شتاب‌گیری سریع‌تر آن کمک کند. بخشی از این کاهش وزن به بازطراحی سیستم اگزوز خودرو برمی‌گردد.

۲۵ سال چلنچ

خودروهای سری چلنج که سال آینده بیست‌وپنج‌سالگی خود را جشن خواهند گرفت، برای رانندگانی ساخته شده‌اند که آن‌قدرها حرفه‌ای و باتجربه نیستند، اما می‌خواهند در رقابت‌های اتومبیل‌رانی بزرگ و سرعتی مانند GT بین‌المللی شرکت کنند؛ به‌همین دلیل، فراری از سیستم‌های الکترونیکی متعددی برای سهولت رانندگی استفاده کرده است.  «سیستم کنترل لغزش جانبی» (SSC) که به‌صورت استاندارد روی این خودرو نصب شده، ترکیبی از کنترل چسبندگی چرخ‌ها، کنترل پایداری و میراکننده‌های سازگار با شرایط محیطی (سیستم تعلیق سازگار) است که می‌تواند متناسب با شرایط مختلف جاده به هدایت بهتر خودرو و جلوگیری از تصادفات ناخواسته کمک کند. آزمایش‌ها حاکی از آن است که این سیستم به‌تنهایی می‌تواند سرعت خودرو را سر پیچ‌ها به میزان چهاردرصد افزایش دهد.
سیستم چندمرحله‌ای کنترل چسبندگی چرخ‌ها که با سوئیچی کوچک روی غربالک فرمان کنترل می‌شود، به‌محض تشخیص اندکی لغزش یا سر خوردن، فعال می‌شود و کنترل راننده را افزایش می‌دهد. این سیستم به‌کار راننده‌ی کم‌تجربه‌ای می‌آید که روی پیست خیس در حال مسابقه است و با اتکا به آن می‌تواند از بسیاری از تصادفات و برخوردهای ناخواسته و خسارت‌های مالی به خودرو اجتناب کند.  برای ارزیابی عملکرد، خودروی ۴۸۸Challenge در پیست اختصاصی فراری، «فیورانو» آزمایش شد و توانست این پیست را در مدت ۵/۱۵:۱دقیقه دور بزند که چهار ثانیه سریع‌تر از «لافراری» افسانه‌ای است.

در پروفسورها ویدئوی مربوط به معرفی این خودروی جذّاب را تماشا می‌کنیم:

 

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.