سلیمان فرهادیان| هنگامی که در یک خودروی معمولی ترمز می‌کنیم، علاوه بر اینکه از سرعت خودرو کم می‌کنیم، مقدار زیادی انرژی را نیز هدر می‌دهیم زیرا این خودروها نمی‌توانند انرژی جنبشی خود را بازیابی کنند و انرژی به شکل گرما هدر می‌رود.
اما اگر این انرژی را بازیابی کنیم و به انرژی الکتریکی تبدیل کنیم، چه می‌شود؟ این همان کاری است که در خودروهای دارای دستگاه ترمز بازیابی صورت می‌گیرد. خودروهای دوگانه‌سوز (الکتریکی و سوخت فسیلی) مانند تویوتا پریوس و خودروهای تمام الکتریکی مانند تسلارو دستر، دستگاه ترمز بازیابی دارند. در دستگاه‌های ترمز معمولی که بر اساس اصطکاک کار می‌کنند، هنگامی که ترمز می‌گیریم، از تماس یک صفحه با یک جسم گردنده، اصطکاک ایجاد می‌شود اما در خودروهای دارای دستگاه بازیافت انرژی، از یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود که در جهت عکس می‌چرخد. با این کار، هم از سرعت خودرو کم می‌شود و هم باتری شارژ می‌شود. طرز کار دستگاه نیز به این صورت است که در خودروهای دوگانه‌سوز و الکتریکی، هنگامی که خودرو رو به جلو حرکت می‌کند، یک موتور الکتریکی، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و بنابراین انرژی لازم برای حرکت چرخ‌ها فراهم می‌شود اما وقتی که از این موتور الکتریکی در جهت عکس استفاده کنیم، موتور الکتریکی به یک مولد الکتریکی (ژنراتور) تبدیل می‌شود. هنگامی که بدانیم دستگاه ترمز بازیابی می‌تواند مصرف انرژی را بین ۱۰ تا ۲۵درصد کاهش دهد، به مزیت‌های این فناوری پی‌می‌بریم. اهمیت این دستگاه وقتی بیشتر می‌شود که به یاد آوریم یکی از مهم‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی دوام شارژ باتری‌های آن است.

برای بزرگنمایی کلیک کنید

برای بزرگنمایی کلیک کنید

دانستنیها آنلاین

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.