محمودكريمي

محمودكريمي
كارشناس نوآوري
نظام‌يافته
TRIZ

چالش معروفي در حوزه نوآوري مي‌شناسيم به نام 3I Challenge كه سه‌گانه قديمي و هميشه به‌روز ايده، اختراع و نوآوري است (هر سه با I شروع مي‌شوند). ظرف بزرگ به ايده‌ها تعلق دارد.ايده‌ها از هر كجا و در هر شرايطي، با اجازه و بي‌اجازه، بي‌دليل و بادليل، خوانده و ناخوانده، با گشتن و تقلاي فراوان يا كاملا تصادفي و ناگهاني، متولد مي‌شوند. اختراع‌ها، با زايش ايده متولد مي‌شوند، اما سند حيات‌شان را بايد محكمه صادر كند. يك مرجع رسمي و حقوقي كه با يك اظهارنامه حرف شما را مي‌شنود. نو بودن اين ايده، داشتن پايه و مبناي علمي و كاربردي بودن را بايد در اظهارنامه ادعا كرد. با مستندات قابل دفاع. بسته به كشورها و قانون آنها، مرجع ثبت‌كننده، شيوه و مدت بررسي و مبلغي كه بايد براي صدور سند اختراع پرداخت متفاوت است. داشتن اختراع دليل بر چيزي نيست جز داشتن يك سند مالكيت حقوقي براي يك ادعاي خلاقانه و قابل استفاده با پشتوانه علمي. نوآوري، قاضي سخت‌گيرتري دارد. عيارش با پسند ديگران سنجيده مي‌شود. با سند اختراع يا بدون آن، بازار و پذيرش مشتري تكليف نوآوري را معلوم مي‌كند. يك ايده مي‌تواند بدون هيچ ثبت و سندي تبديل به محصول يا خدمتي بشود و در بازار كسب و كار برايش صف بكشند و آن را جايگزين محصول و روش يا خدمت قبلي كنند يا شكست بخورد و محو شود! يك ايده مي‌تواند با داشتن Patent (سند اختراع) و تشخيص نياز به آن در بازار، به تولد برسد و حيات پررونق و طولاني داشته باشد. يا در اين حالت هم به اندازه كپي همان چند برگ سند اختراعش كسي برايش پولي خرج نكند. جذاب‌ترين نقطه اين چالش سه گانه بين ايده و اختراع و نوآوري، جايي است كه در دل سبد بزرگ ايده‌ها، سهم مشترك نوآوري و اختراع ديده مي‌شود. اينجا، پاسخ علم بهتر است يا ثروت را «ثروت ناشي از علم فرد خلاق» می‌شود. چنين ايده‌اي از كجا مي‌آيد؟ وقتي همه اين محدوده وجود گنج را بشناسند، طبيعي است كه كسي از ورود به اين حيطه چشم‌پوشي نكند! دشواري كار همين‌جاست! اين محدوه با كشف مساله پيدا مي‌شود. هر چه دامنه مشتريان، يا سطح فناوري نياز به آن بالاتر باشد و هر چه اين مساله، ارزش بيشتري از سوي بازار براي جايگزيني با قبلي‌هاي خود داشته باشد، برنده‌تر است. يافتن آن، مساله همه شركت‌هاي دنيا و فعالان حوزه فناوري و نوآوري است. بدون سواد و داشتن دانش مرتبط با موضوع مساله هم شدني نيست. ايده تنها هم كافي نيست. چون تا به عمل تبديل شدن بايد سفري همراه با علم را طي كند. سفر بدون دانستن ساز و كارهاي كسب و كار هم نيمه‌راه، پايان مي‌يابد. اپل در ميدان تعداد اختراع‌ها، بازنده سامسونگ است. اما نتيجه برتري و سودآوري و رتبه برند را تعداد اختراع‌ها تعيين نكرده و نمي‌كند.

 

دانستنیها شماره 124 – دانستنیها آنلاین

نوشتن دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.